Έλεγε, πως πολλές φορές φαίνονται όπως φανέρωσε ο Κύριος τον διάβολο εις τον Ιώβ, λέγοντας του:
«Λάμπουν τα μάτια του ως είδος εωσφόρου — σαν ήλιος χαραυγής.
Από το στόμα του πηδούν λαμπάδες αναμμένες κι’ εκσφενδονίζονται φωτιάς
κομμάτια, απ’ τα ρουθούνια του βγαίνει καπνός, όπως από καμίνι που
σιγοκαίγεται με -πυρακτωμένα κάρβουνα.
Είναι η ψυχή του θράκα αναμμένη και φλόγα βγαίνει απ’ το στόμα του» ΙΩΒ ΜΑ, 9-12.
Έτσι εμφανιζόμενος ο άρχοντας των δαιμόνων φοβερίζει, όπως προείπα,
γιατί καυχιέται για μεγάλα πράγματα ο πανούργος, όπως τον απέδειξε ο
Κύριος και πάλι στον Ιώβ, λέγοντας:
«Θωρεί το σίδερο για άχυρο και το χαλκό σαν σάπιο ξύλο και θεωρεί τη
θάλασσα σαν φιαλίδιο του με αρωματάκι, πως έχει στην ιδιοκτησία του σαν
λάφυρα τα Τάρταρα της Αβύσσου και την ίδια την Άβυσσο τη λογαριάζει για
περίπατο του». ΙΩΒ ΜΑ, 18-24.
Αλλά και μέσω του Προφήτου μας απεκάλυψε ο Κύριος τις πανουργίες του
διαβόλου, λέγοντας πως: «Είπεν ο εχθρός: Αδιάκοπα θα το επιδιώξω και δεν
μπορεί παρά να κυριέψω τον άνθρωπο» . ΕΞΟΔΟΣ ΙΕ, 9.
Και με άλλον Προφήτη μας αποκαλύπτει πως μεγαλοκαυχιέται ο διάβολος, λέγοντας:
«θα καταλάβω με το χέρι μου την
οικουμένη όλη, σαν μια φωλιά πουλιού και θα τη σηκώσω όπως παίρνω τα
εγκαταλειμμένα αυγά» ΗΣ. 1,14.
Και γενικά, με τέτοια επιχειρήματα κομπάζουν και τέτοια υπόσχονται, για
να απατήσουν τους θεοσεβείς. Αλλά εμείς και πάλιν οι πιστοί ούτε μ’ αυτά
πρέπει να φοβόμαστε τις φαντασίες του διαβόλου και να προσέχουμε τις
φωνές του, γιατί ψεύδεται και δεν λέει ολωσδιόλου τίποτε το αληθινό.
«Μη σε μέλει που, τέτοια λέγοντας, αποθρασύνεται τόσο, γιατί σύρεται σαν
το θαλάσσιο κήτος (τον καρχαρία) με το αγκίστρι από τον Σωτήρα και του
έχει βάλει γύρω στη μύτη χαλινάρια (γκέμια, καπίστρια), όπως στο κτήνος,
είναι δεμένος απ’ το ρουθούνι με κρίκους σαν τους δραπέτες κι’ έχει στα
χείλη περάσει δακτυλίδι (όπως στους ταύρους)».
Έχει δεθεί από τον Κύριο σαν (ασήμαντο) σπουργίτι, για να τον
περιπαίζουμε εξευτελιστικά εμείς. Ακόμη, είναι ριγμένος κατά γης, κι’
αυτός και όλα τα δαιμόνια της παρέας του, όπως τα φίδια κι’ οι σκορπιοί,
για να καταπατιούνται από μας τους χριστιανούς. ΛΟΥΚ, 1,19
Γνώρισμα της αδυναμίας του αυτής είναι ότι εμείς τώρα, πολιτευόμαστε
εναντίον του. Γιατί αν και δηλώνει πως αφανίζει τη θάλασσα και κατέχει
την οικουμένη, να τώρα, που δεν μπορεί να εμποδίσει την ασκητική ζωή
σας, ούτε κι’ έμενα, που σας μιλάω εναντίον του.
Ας μη προσέχομε λοιπόν σ’ ότι λέει, γιατί ψεύδεται, μήτε και να
δειλιάζουμε με τα φαντάσματά του, μιας κι είναι ψεύτικα κι’ αυτά.
Γιατί δεν είναι φως αληθινό, αυτό που φαίνεται με τα τεχνάσματα αυτά,
αλλά είναι μάλλον τα προοίμια και οι εικόνες του πυρός εκείνου, που Έχει
προετοιμασθεί γι’ αυτούς ( στη Δευτέρα Παρουσία). Ακόμη γιατί
προσπαθούν να εκφοβίζουν τους ανθρώπους μ’ αυτά, για τα οποία μέλλουν να
κατακριθούν.
Έτσι φαίνονται και παρ’ όλα αυτά εξαφανίζονται χωρίς να βλάψουνε κανέναν
από τους πιστούς, παίρνοντας μάλιστα τη μορφή του πυρός που μέλλει να
τους δεχτή. Ούτε γι’ αυτά λοιπόν, είναι σωστό να τους φοβούμεθα, διότι
όλα τους τα τεχνάσματα για τίποτα δεν λογαριάζονται, από τη χάρη του
Χριστού.
ΔΟΛΙΕΣ ΑΠΟΜΙΜΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΔΙΑΒΟΛΩΝ ΚΑΙ ΤΟ ΑΝΤΙΔΟΤΟ ΤΟΥΣ
Είναι και δόλιοι και έτοιμοι να μεταβάλλονται και μετασχηματίζονται σε
όλα. Πολλές φορές κάνουν πως ψάλλουν μουσικά, χωρίς να φαίνονται και
χρησιμοποιούν λέξεις από τις Γραφές. Και μερικές φορές, όταν εμείς
διαβάζουμε, ευθύς αυτοί επαναλαμβάνουν σαν ηχώ πολλές φορές τα ίδια που
έχουν διαβαστεί. Και σαν κοιμόμαστε μας σηκώνουν για προσευχές. Κι’ αυτό
το κάνουν συνεχώς, ώστε σχεδόν δεν μας αφήνουν ούτε να κοιμηθούμε.
Κάποτε – κάποτε, όταν μεταμορφώνονται σε μοναχούς, προσποιούνται να
μιλούν σαν ευλαβείς, για να μας πλανήσουν με το σχήμα μας κι’ έπειτα να
τραβήξουν όπου θέλουν αυτούς που εξαπάτησαν.
Αλλά δεν πρέπει να τους προσέχομε, έστω κι’ αν μας ξυπνούν για προσευχή
και αν μας συμβουλεύουν να μη τρώμε καθόλου ή αν προσποιούνται πως μας
κατηγορούν και μας κοροϊδεύουν για κείνα που κάποτε μας έκαμαν
συγκατάβαση.
Διότι δεν τα κάνουν αυτά από ευλάβεια ή για την αλήθεια, αλλά για να
φέρουν σε απελπισία τους ακέραιους και να ειπούν πως είναι ανώφελη η
ασκητική ζωή, να κάμουν τους ανθρώπους να τη σιχαθούν, διότι δήθεν η
μοναχική ζωή είναι φορτική και βαρύτατη και να εμποδίσουν όσους
πολιτεύονται εναντίον τους.
Πηγή: (από το βιβλίο: «ΒΙΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΤΟΥ ΟΣΙΟΥ ΠΑΤΡΟΣ ΗΜΩΝ ΑΝΤΩΝΙΟΥ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ». ΓΡΑΦΕΙΣ ΠΑΡΑ , ΤΟΥ ΕΝ ΑΓΙΟΙΣ ΠΑΤΡΟΣ ΗΜΩΝ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ.), Ι.Ν. Παντανάσσης