Σάββατο 25 Ιανουαρίου 2014

Ἡ πορεία τοῦ ὀρθόδοξου μοναχισμοῦ

 

Ἡ σειρὰ πραγματεύεται πανανθρώπινες ἀξίες ποῦ ἐκφράστηκαν σὲ κοινωνίες τοῦ παρελθόντος καὶ στηρίζεται στὰ πατερικὰ κείμενα, στὸ Εὐαγγέλιο, σὲ κείμενα θεωρητικά, φιλοσοφικά, δοξαστικὰ καὶ - πολλὲς φορὲς - προφητικά. Αὐτὰ τὰ κλασικὰ κείμενα, ποῦ περιέχουν τὴν πείρα καὶ τὴ σοφία αἰώνων ἀπὸ τὴν ἀρχαιότητα μέχρι σήμερα, συνδέονται μὲ τὰ σημερινὰ προβλήματα τοῦ ἀνθρώπου, ἀνοίγοντας ἕναν γόνιμο διάλογο.
Εἶναι ἕνας λόγος ποῦ γράφτηκε ἐδῶ καὶ δυόμιση χιλιετίες ἐπίκαιρος; Σὲ ποιὰ κοινωνία ἀπευθυνόταν; Τί κοινὸ ἔχει μὲ τὴ σημερινή; Μπορεῖ νὰ βοηθήσει τὸν ἄνθρωπο σὲ μιὰ ἄλλη ὀπτική, ἕναν διαφορετικὸ προσανατολισμὸ καὶ μιὰ ἐπαναξιολόγηση τῆς πορείας τοῦ σήμερα;

Τὰ γυρίσματα τῆς σειρᾶς πραγματοποιήθηκαν στὴν Ἑλλάδα, τὴν Τουρκία (Καππαδοκία καὶ Ἀντιόχεια), τὴν Ἰταλία, τὴ Γαλλία, τὴ Σκωτία, τὸ Ἰσραήλ, τὴν Αἴγυπτο, τὴ Συρία.

Δεῖτε σήμερα: "Ἡ πορεία τοῦ ὀρθόδοξου μοναχισμοῦ"

Ὁ Συμεὼν ὁ Στυλίτης, ζεῖ γιὰ χρόνια πάνω σε ἕνα στύλο, συνομιλεῖ μὲ τὸν
Θεὸ καὶ τοῦ μεταφέρει τὶς προσευχὲς τῶν ἀνθρώπων. Τὸ σῶμα ἅγιο μετέχει
στὸν ἀγώνα τους. «Δὲν εἴμαστε σωματοκτόνοι, εἴμαστε παθοκτόνοι».
Γεμίζουν λοιπὸν οἱ ἔρημοι καὶ οἱ σπηλιὲς καὶ τὰ ἄνυδρα βουνὰ ἀπὸ ἄνδρες
καὶ γυναῖκες. Ἀθλητὲς τοῦ Θεοῦ. Καὶ γίνεται πόλις ἡ ἔρημος. Ἡ ἀγάπη του
Θεοῦ σημαίνει συμμετοχὴ στὸν πόνο τοῦ ἄλλου, λέει ὁ Παχώμιος, ἰδρύοντας
μοναστικὲς πολιτεῖες, μὲ πάνω ἀπὸ ἕξι χιλιάδες μοναχούς, καθὼς καὶ
γυναικεία μοναστήρια, ἀποδεικνύοντας πὼς οἱ σχέσεις μὲ τὸν κόσμο δὲν
εἶναι ἐμπόδιο γιὰ τὸν ἀσκητισμό. Ὁ ἀναχωρητισμὸς τῆς ἐρήμου γίνεται
προμαχώνας τοῦ Θεοῦ. Καὶ τὰ παχωμιακὰ μοναστήρια τὰ κάστρα τοῦ Θεοῦ,
γράφει ὁ Λακαριέρ. Γύρω στὸ 400 μ.Χ. ὁ ἅγιος Ἱερώνυμος, ποὺ ἔρχεται ἀπὸ
τὴ Δύση καὶ τὰ ἐπισκέπτεται, λέει πὼς οἱ μοναχοὶ μπορεῖ νὰ φτάνουν καὶ
τὶς 50 χιλιάδες. Καὶ μὲ βάση τὰ πρῶτα αὐτὰ κοινόβια, ὁ Μέγας Βασίλειος
θὰ γράψει τοὺς Ὅρους, τοὺς κανόνες τῆς μοναχικῆς ζωῆς ποὺ ἰσχύουν μέχρι
σήμερα.
Ἡ ἐξιστόρηση τοῦ ἐπεισοδίου φτάνει μέχρι τὰ νεότερα χρόνια.
«Χωρὶς τοὺς μοναχούς, ὁ Χριστιανισμὸς θὰ εἶχε ἐξαφανιστεῖ ἀπὸ τὸν κόσμον».
Ρῶσος ἀσκητὴς ἅγιος Ἰγνάτιος Μπριτσιανίνωφ

Μοντάζ: Γιάννης Τσιτσόπουλος
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Βαγγέλης Κουλίνος
Μουσική: Μάριος Ἀριστόπουλος
Ἔρευνα: Δρ. Θεολογίας Κωνσταντῖνος Γαρίτσης, Ἰόλη Καλαβρέζου, Dumbarton Oaks Καθηγήτρια τῆς Ἱστορίας τῆς Βυζαντινῆς Τέχνης στὸ Πανεπιστήμιο τοῦ Harvard, Η.Π.Α.
Ἀνδριάνα Ζέπου, Θεολόγος

Παραγωγή:Ἑλληνικὴ
Σκηνοθέτης: Μαρία Χατζημιχάλη-Παπαλιοὺ